ГРАЂЕВИНСКИ ОДСЕК

Студијски програм: АРХИТЕКТУРА

Само по ВГГШ

Izdavaštvo

SAVREMENA ARHITEKTURA

Cena: 250.00 din

Autor
mr Dubravka Vojnović, dipl. arh. inž.
Recenzent dr Dijana Milašinović Marić,
istoričar umetnosti
Tehnički urednik Aleksandar Kostić
Štampa Etno Stil
Tiraž 300 primeraka
ISBN: 978-86-7488-098-2

 

© Nijedan deo ovog udžbenika ne sme se reprodukovati, fotokopirati ili prenositi u bilo kojoj formi: elektronski, mehanički, fotografski ili na drugi način, bez prethodne pismene saglasnosti autora

 

OPIS

Arhitektura odražava duh vremena. U svakom arhitektonskom delu sjedinjeni su i forma i funkcija i tehnika, a promenljive su kroz vreme. Jedina nepromenljiva kategorija je dinamizam vremena. Ta dinamika kroz vekove donosi stalno nove tehnologije i oblike. Na sreću, umanjuje monotoniju gradova.
Čovek voli promene, naročito one koje prate njegov razvoj. To će biti razlog pojave različitih stilova i zahteva kroz vekove.
Razvoj tehnologije je kritikovan u različitim periodima kao ubica tradicuje i humanosti. Ne treba kritikovati tehnološki razvoj. Naprotiv, izvukao nas je iz uniformnosti i sterilnosti. Čak, tehnologija, danas, gradi ekološke kuće, veštačka, naseljiva ostrva, sjajne staklene džinove. I sve da bi ugodila čoveku.
Očigledno, potrebna je ljubav, mašta i humanost u pristupu arhitekturi. Svi mi želimo da živimo u lepim, komfornim zgradama, da lepotu gledamo i kroz prozore. Zašto?Prema drevnoj kineskoj tradiciji-lepota, harmonija, izazivaju radost, osmeh, lučenje hormona-ujedno, zdravlje. Lepo oblikovan objekat je sklad: sklad fasade, sklad organizacije prostora, sklad okoline. Takođe sklad sa vremenom i potrebama čoveka.
Arhitektura daje prvi utisak o gradu, njegovoj ekonomskoj moći, standardu. Arhitektonski stilovi i pravci su prolazili, modifikovali se i ostavili svoja materijalna svedočanstva. Najbolji arhitekti, međutim, ne mogu se klasifikovati po pravcima, jer su stvarali multivalentne, bezvremene objekte.
Neminovno, svako istorijsko razdoblje je pod uticajem političkih ideja koje čine zaleđe, ishodište arhitektonskih tokova, jer su one od najvećeg uticaja na arhitekturu. Svakom arhitekti potrebno je društvo za koje će da stvara i zbog toga, bilo šta da mu bude ponuđeno da gradi on će neizbežno doći u situaciju da se suoči sa aktuelnim političkim a i društvenim problemima.
Dok muzička dela i slikarstvo mogu da budu relativno apolitični i nepovezani sa sredinom u kojoj su nastali, dotle je arhitektura bukvalno upletena u javni život. To sa druge strane znači da danas kada su čitava društvena stvarnost i politički sistemi dovedeni u sumnju i arhitektura isto tako gubi uverljivost. Zato treba sa poštovanjem posmatrati bujnost kreacije i imaginacije u savremenim arhitektonskim ostvarenjima koja su preuzela ulogu umetničkog dela usred grada, ulepšavaju stvarnost i skreću pažnju svojom samodovoljnošću.

 

KRATAK SADRŽAJ:

1.     UVOD
2.     ČIKAGO
3.     FRENK LOJD RAJT
4.     ART NUVO
5.     ART NUVO U BELGIJI
6.     ART NUVO U ENGLESKOJ
7.     ART NUVO U FRANCUSKOJ
8.     ART NUVO U ŠPANIJI (modernisimo)
9.     ART NUVO U AUSTRIJI
10.   ITALIJANSKI futurizam
11.   ČEŠKA (kubizam)
12.   NEMAČKA - VERKBUND
13.   NEMAČKA - EKSPRESIONIZAM
14.   HOLANDIJA – AMSTERSDAMSKA ŠKOLA
15.   HOLANDIJA - DE STAJL
16.   VALTER GROPIJUS
17.   BAUHAUS
18.   NOVA OBJEKTIVNOST
19.   RUSKI KONSTRUKTIVIZAM
20.   MODERNA
21.   MIS VAN DER ROE
22.   LE KORBIZJE
23.   ALVAR ALTO
24.   KENZO TANGE
25.   KASNA MODERNA
26.   POSTMODERNIZAM
27.   DEKONSTRUKTIVIZAM
28.   HAJ-TEK ARHITEKTURA
29.   KRITIČKI REGIONALIZAM
30.   ORGANSKE FORME
31.   DUH 21. VEKA